Tuesday, November 5, 2013

Mengeja dan menyebut

Ehem... Assalamualaikum...

Ehem... So sebagai manusia kita selalu berkomunikasi dengan menulis dan berkata-kata, kan? So, ehem... Dua benda tu juga aku agak teruk...


Seriously... kita mula dengan mengeja la... ehem... Pernah kan korang eja bersungguh-sungguh perkataan tu tapi korang rasa salah dan pada masa yang sama korang rasa betul. Aku pernah tanya satu kelas macam mana nak eja satu perkataan tu, dan ends up tak siap hw.... Hmm... Walaupun ramai cakap dah betul tapi macam tak kena juga... Haha... Lagi teruk kalau buat essay... Dah tulis essay tu maknanya yang dalam english laa kan... Kalau menaip senang je aku nak cari mana salah tapi bila buat secara manual! Haha... Boleh perabih dekat 10 minit nak cari mana satu ejaan yang betul! Sampai sekarang aku tak reti eja "jealousy"... Yang tu da kena betulkan...

Then, bila bercakap pula... ehem... Banyak benda aku tak reti sebut sebenarnya tapi still sebut juga. Macam wallet... Kay, aku seriously tak reti sebut perkataan ni! Woll-let? Wall-let? Ehem... Banyak perkataan yang aku kengkadang tak tau nak bezakan. Lengang or lenggang. Masa tu aku cakap jalan ni lenggang (jalan ni kosong) then kakak aku tengok aku dengan peliknya... Tapi satu benda yang aku cakap dengan betul mengikut konteks kamus namun kalau korang dengar aku cakap mesti korang akan ajuk... Serious! Aku cakap 'ambil' instead of 'amek'. Like....

Aku :: Tolong ambilkan benda tu...
Anonymous :: AMBIL??
Aku :: Whatt?? Ejaan dia A-M-B-I-L, kan??
Anonymous :: Emmm.... AMBIL~~~

Ehem... Ohh!! Ada satu benda aku nak rant ni... Mengadu! Kenapa orang utara or timur nak guna loghrat diorang, okay... Tapi bila aku nak cakap stail Johor, mesti orang (Teha, aku cakap pasal ko) nak betulkan. Sukatilah aku nak guna perkataan 'anu' tu... Anu tu macam 'buat' or 'benda tu'... Korang yang bukan Johorean je fikir anu tu benda kotor kan? Biarlaa... macam perkataan 'kopek'.. 'Kopek' tu maknanya kupas buah tapi Kelantanese bagi maksud lain laa.. Taknak pula korang tegur... Huh! Racist...

Saya anak Johor tau! JDT forever!! Harimau Selatan! Ehem... Malaysia Boleh (tetiba semangat bola)
Ohhh!! Orang Penang or Kedah tak biasa ehh tengok perempuan layan bola? Haritu Kelantan vs. Johor, diorang terkejut tengok roomate aku (orang Kelantan) pergi tengok bola. Then aku dok cakap pasal bola pun diorang pelik... Hmmm.... Luaskan Kuasamu!!

*Aku sakit tekak sebenarnya ni... Ehem*

No comments:

Post a Comment